Nykyisin puhutaan paljon brändäämisestä – niin ihmisten kuin erilaisten tuotteiden ja palveluidenkin brändäämisestä ja jos koruja aikoo valmistaa vähänkään ammattimaisesti, on tärkeää miettiä, miten ne on mahdollista brändätä mahdollisimman optimaalisella tavalla.

Mistä brändäämisessä on kyse

Brändääminen on toimintaa, jonka avulla pyritään vaikuttamaan asiakkaiden tuotteisiin tai palveluihin liittämiin ajatuksiin. Toisinaan puhutaan myös ihmisten brändäämisestä, mutta se onkin jo kokonaan toinen juttu, josta voisin helposti kirjoittaa oman postauksen.

Jewelry-3d-pringintMutta palataan tuotteiden brändäämiseen ja otetaan esimerkiksi vaikkapa kaksi nahkalaukkua, joista toinen on tunnettua laatumerkkiä ja toinen niin sanotusti merkitön laukku. Millaisia mielikuvia sinulla herää verratessasi näiden laukkujen käyttäjiä? Laatumerkin omistavaa henkilöä pidetään helposti menestyvänä ja trendikkäänä. Häneen saatetaan liittää monia positiivisia mielikuvia. Sen sijaan tavallinen merkitön nahkalaukku ei yleensä herätä läheskään samanlaisia tunteita, vaikka kyseessä olisi laadukaskin nahkatuote. Kuulostaako tutulta? Merkkilaukun brändäämiseen on nähty runsaasti vaivaa, toisin kuin merkittömän nahkalaukun, joten brändääminen on erittäin tärkeää toimintaa tuotteen menestyksen kannalta.

Mainonta on brändäämisen avain

Mainonta on avainasemassa pyrittäessä brändäämään erilaisia tuotteita ja palveluita. Toisaalta monellakaan korusuunnittelijalla ei ole välttämättä varaa suuriin mainoskampanjoihin, minkä vuoksi onkin tärkeää käyttää luovuutta myös tällä saralla.

Esimerkiksi oma blogi voi tarjota oivallisen kanavan markkinoida ja brändätä omia tuotteita. Tämä vaatii ainoastaan sen, että osaat kirjoittaa hyvää ja mielenkiintoista tekstiä sekä ottaa laadukkaita kuvia. Lisäksi laadukkaan blogin pitäminen vaatii jonkin verran aikaa ja viitseliäisyyttä. Jos blogille luo vielä useita sosiaalisen median tilejä, on blogin sanoman levittäminen entistä helpompaa.

Myös korumessuille osallistuminen voi toimia pienen koruyrittäjän markkinointikanavana. Tällaiset tietyn aiheen ympärille rakennetut messut keräävät runsaasti aiheesta kiinnostuneita vierailijoita, mikä tarjoaa korujen suunnittelijalle oivallisen tilaisuuden esitellä osaamistaan kiinnostuneelle yleisölle. Toisaalta kannattaa toki muistaa, että myös kilpailu on kovaa, etkä ole todellakaan messuilla yksin yrittämässä esille nousua. Tästä syystä valmistautuminen onkin erittäin tärkeää. Kannattaa miettiä, miten korusi pääsevät parhaiten esille messuilla ja miten ne erottuvat positiivisella tavalla muista näytteillä olevista koruista. Iloinen asiakaspalvelu messuständillä auttaa myös luomaan koruistasi hyvän vaikutelman. Vaikkei asiakas välttämättä olekaan aina oikeassa, kannattaa silti muistaa aina hymyillä!